آشپزی

آموزش آشپزی،دسر و شیرینی

آشپزی

آموزش آشپزی،دسر و شیرینی

ماهی شکم‌ پر، اجرای سنت چهارشنبه سوری

 دختر قشنگم این روزها که حال و هوای اسفند و خونه  تکونی عید میاد، می‌خوام یه ماهی شکم پر بهت یاد بدم. سبزی پلو با ماهی یکی از آیین‌های قشنگ نوروز هستش که شب چهارشنبه سوری یا شب عید خورده میشه.



طرز تهیه‌:

- اولین کاری که می‌کنی ماهی درسته رو که فلس‌هاش زده شده و توی شکمش پاک شده رو با نمک، آبلیمو، فلفل و زعفرون دو ساعتی مزه‌دار کن بگذارش تو یخچال. 

- تو این فاصله، برای داخل شکمش یه پیاز رنده کن و یه کم تفت بده. نیم کیلو سبزی که شامل گشنیز و کمی شنبلیله است رو هم تمیز کن. بعد که آبش گرفته شد حسابی ریز خردش کن. 

- بعد با چند حبه سیر رنده شده تفت بده. یه کم زردچوبه و یه گوجه کوچیک رنده شده یا نصف قاشق رب هم بهش بزن و همه رو با هم حسابی نفت بده. بعدم کمی تمبرهندی که نیم ساعتی تو یه کم آب جوش خیس خورده رو از صافی رد کن و به بقیه مواد اضافه‌اش کن. 

- ترشیش رو با نمک اندازه کن. بگذار بجوشه  تا آبش جمع بشه. وای دیدی داشت یادم میرفت !! فلفل قرمزم طوری که حسابی تند بشه مثلا یه قاشق مرباخوری به موادت اضافه کن.بعد مواد رو بریز داخل شکم ماهی. 

- هم میشه محکم با فویل بپیچی هم می‌تونی با نخ و سوزن شکمش رو بدوزی و داخل فویل بگذاریش و خوب ببندیش. 

- بعدشم بگذارش تو فر 180 درجه به مدت یکساعت. وقتی پخت فویل رو باز کن یه کم زعفرون ساییده شده که تو آب جوش حل کردی رو با برس روش بمال و گریل رو به قدری که روش برشته بشه روشن کن. بعدشم با برنج سرو و نوش جون کن.

با گل کلم سوخاری تا عید وزن کم کنید

چون می‌دونم این روزا ممکنه وقتت برای غذا درست کردن کم باشه پیشنهاد می‌کنم این غذای خوشمزه‌ای روکه می‌خوام بهت یاد بدم درست کنی. البته اصلش به عنوان پیش غذاست.گل کلم، کاهش دهنده سریع سلول‌های سرطانی است و جلوی رشد اون رو می‌گیره. باعث هضم بهتر غذا می‌شه. پیشگیری می‌کند از انواع آرتروز. 


دردهای مزمن خاص روده رو کاهش میده و یک خبر خوبی که خانم‌ها رو خوشحال می‌کنه اینه که ماده غذایی فوق‌العاده‌ای است برای کاهش وزن.خوب حالا که به خاصیت این گیاه پی بردی، بریم که  بهت یاد بدم. 




طرز تهیه:


- اول از همه یه گل کلم متوسط رو به قطعه‌های کوچیک خرد کن. 


- بشور و بریز داخل یه قابلمه آب با کمی نمک. بگذار چند جوش بزنه. فقط مراقب باشه له نشه و زیاد نپزه چون اینقدر بافتش ظریفه که نیازی به زمان زیاد برای پختن نداره. همین که یه کم نرم بشه کافیه.


- بعد دو تا تخم‌ مرغ رو خوب هم بزن و تو یه قابلمه کوچیک مثلا شیرجوش تا نصفه روغن مایع مخصوص سرخ کردنی بریز بزار حسابی داغ بشه. 


- بعد از این‌که گل کلم‌ها نرم شدن، بریز تو آبکش. بعد تو یه ظرف مناسب یه لیوان آرد سوخاری بریز اگه از پودرهای آماده استفاده می‌کنی که نیازی نیست چیزی بهش اضافه کنی. اما اگر خودت می‌خوای پودر سوخاری درست کنی؛ نان‌های باگت که بیات می‌شن رو دور نریز. 


- بگذارشون داخل یک سینی چند روزی بمونن تا خوب خشک بشن بعد آسیابشون کن و بهش طعم دهنده مثل نمک، فلفل، زردچوبه، پودر سیر، ادویه و زنجبیل یا هر ادویه دلخواه دیگری اضافه کن. 


- خلاصه کجا بودیم؟ آهان گل کلم‌ها نرم شدن، ریخته شدن تو آبکش، کمی خنک شدن و آبشون گرفته شده. حالا به ترتیب گل کلم‌ها را اول در تخم‌مرغ، سپس در آرد سوخاری و در انتها داخل روغن خیلی داغ شده بریز و اجازه بده سرخ بشه. بعد روی دستمال حوله‌ای آشپزخانه قرارشون بده که روغن اضافیشون گرفته بشه. 


- در نهایت که تمام گل کلم‌ها تموم شدن به ظرف مورد نظر منتقل و با کمی سبزیجات تزئین و سرو کن. اما سسش؛ برای سس هم یه قاشق شوید تازه‌ی خرد شده، یه حبه سیر له شده و مقداری نمک و فلفل سیاه را با نصف لیوان سس مایونز مخلوط کن و کنار کلم سوخاری بریز.


یک خوراک خوشمزه مخصوص وزن کم کردن

خوراک مرغ و هویج به همراه سس لیمو و کره ترکیب پروتئین و سبزیجات به همراه سسی فوق العاده خوش طعم. همانطور که می دانید پروتئین در کاهش وزن نقش موثری دارد و وقتی در کنار سبزیجات که دارای فیبر هستند قرار می گیرد ترکیبی کاملا سالم، برای کسانی که سعی در کاهش وزن دارند را تشکیل می دهند. 



مواد لازم:
یک قاشق غذا خوری روغن کانولا
170 گرم گوشت سینه مرغ، بدون استخوان، بدون پوست
سه چهارم قاشق چای خوری نمک، جدا شده
سه هشتم قاشق چای خوری فلفل سیاه، جدا شده
340 گرم هویج خلال شده ( حدود 2 فنجان )
سه قاشق غذا خوری موسیر خرد شده
یک قاشق غذا خوری آویشن تازه خرد شده
نصف فنجان سرکه سفید
یک فنجان عصاره مرغ بدون نمک
دو قاشق غذا خوری کره
دو قاشق غذا خوری برگ جعفری خرد شده تازه
یک و یک دوم قاشق چای خوری آب لیمو
روش پخت:

1. فر را تا دمای 400 درجه گرم کنید.

2. یک ماهی تابه مخصوص فر را روی حرارت متوسط رو به بالا گرم کنید. به ماهی تابه روغن اضافه کنید. روغن را بچرخانید تا همه ماهی تابه چرب شود. روی گوشت مرغ یک چهارم قاشق چای خوری نمک و یک چهارم قاشق چای خوری فلفل بریزید. مرغ را به ماهی تابه اضافه کنید. 4 دقیقه و یا تازمانی که یک طرفش قهوه ای رنگ شد بپزید. مرغ را برگردانید، سپس ماهی تابه را درون فر قرار دهید، در دمای 400 درجه به مدت 8 دقیقه بپزید و بعد از پختن مرغ را از ماهی تابه خارج کرده و داخل فر گرم نگه دارید.

3. در حالی که مرغ پخته می شود، هویج ها را در یک بخار پز سبزیجات بچینید، و به مدت 7 دقیقه یا تا زمانی که نرم شوند بخارپز کنید. هویج ها را از بخارپز خارج کنید، یک چهارم قاشق چای خوری نمک رویشان بریزید.

4. ماهی تابه را روی حرارت متوسط رو به بالا برگردانید، موسیر و آویشن را اضافه کنید، به مدت یک دقیقه بپزید. سرکه را اضافه کنید، به جوش بیاوریدش طوری که نصفش تبخیر شود، عصاره مرغ را اضافه کنید، به جوش بیاوریدش، و به مدت 5 دقیقه پختن را ادامه دهید، شعله را کم کنید. 

5. کره را اضافه کنید و با یک قاشق چوبی مرتب بهم بزنیدش تا کاملا آب شود. ماهی تابه را از روی شعله بردارید. یک چهارم نمک و یک هشتم فلفل باقی مانده را اضافه کنید، جعفری و آب لیمو را نیز همینطور، و خوب بهم بزنید. هویج ها را به صورت مساوی بین 4 ظرف تقسیم کنید، رویشان مرغ بگذارید. با قاشق سس را روی مرغ ها و هویج ها قرار دهید.

اطلاعات تغذیه ای:

مواد گفته شده در این دستور پخت برای 4 وعده می باشد، هر وعده شامل نصف سینه مرغ، حدود یک دوم فنجان هویج و دو قاشق سس می شود.اطلاعاتی که در ادامه می آید مربوط به یک وعده از این غذا است.

کالری: 349
چربی در یک وعده: 13.9 گرم
چربی اشباع در یک وعده: 4.9 گرم
چربی غیر اشباع در یک وعده: 5 گرم
چربی دارای حلقه های غیر اشباع در یک وعده: 2 گرم
پروتئین در یک وعده: 39 گرم
کربوهیدرات در یک وعده: 11 گرم
فیبر در یک وعده: 3 گرم
کلسترول در یک وعده: 124 میلی گرم
آهن در یک وعده: 1 میلی گرم
سدیم در یک وعده: 653 میلی گرم
کلسیم در یک وعده: 55 میلی گرم

روزهای عشقولانه با «کیک قلبی»

بعضی ها از آن دسته از آدم ها هستند که مناسب ها برایشان خیلی مهم است. من خودم جزو آن دسته هستم. مثلا تولد یا سالگرد ازدواج باید خیلی عالی برگزار شود. برای همین یک کیک فوق العاده مخصوص مناسبت های عشقولانه برایتان آموزش می دهیم.



مواد لازم:
۲۳۰ گرم کره
دو و نیم پیمانه شکر قهوه ای
۱۷۰ گرم شکلات
۴ عدد تخم مرغ
۱/۲ قاشق چای خوری وانیل
۲ پیمانه  آرد
۱/۲ قاشق چای خوری نمک   
طرز تهیه: 

1. از قبل، فر را با حرارت 160 درجه سانتی گراد گرم کنید. قالبی( به ابعاد حدود 20 در 30 سانتی گراد) را با کره چرب کنید و در کف قالب کاغذ روغنی پهن کنید.

2. در ظرفی مناسب مایکروفر کره، شکر قهوه ای و شکلات را با هم ترکیب کنید. آن را برای حدود 1 دقیقه با درجه بالا تا شکلات نرم شود در مایکروفر بگذارید . آن راهم بزنید اگر نرم نشده بود، 10 ثانیه دیگر در مایکروفر بگذارید.

3. وانیل و تخم مرغ را به شکلات آب شده، اضافه کنید و با قاشق چوبی مواد را هم بزنید. سپس آرد و نمک را اضافه کنید و هم بزنید.

4. خمیر را در قالب آماده بریزید و سطح آن را یکدست کنید. بروانی را به مدت 35 تا 40 دقیقه بپزید، تا زمانیکه خلال دندانی که در وسط کیک فرو بردید و بیرون آوردید، تمیز باشد. بگذارید بروانی خنک شود.

5. کناره های کیک را با چاقو از دیواره های قالب جدا کنید. کیک را از قالب خارج کنید، کاغذ روغنی را جدا کنید و آن را چرخانده و روی سطح کار بگذارید. کیک را با قالب طرح قلب (حدود 6 سانتی متری)، قالب بزنید. در صورت تمایل بر روی آن ها پودر کاکائو، پود قند و یا شکر بپاشید.

نوشیدنی با میوه های استوایی

 دسرهای میوه ای بسیار متداول و محبوبند و این نوع سبک و معطر نیز از این قاعده مستثنی نیست. در طرز تهیه دسر میوه های استوایی می توانید از هر نوع میوه ای که دوست دارید استفاده نمایید.



مواد لازم :
 انبه متوسط رسیده : 1 عدد
 کیوی : 2 عدد
 موز متوسط : 1 عدد
 آب لیمو : 1 قاشق غذاخوری
 پوست ریز رنده شده لیمو : 1 قاشق غذاخوری
 سفیده تخم مرغ متوسط : 2 عدد
کاستارد کنسروی کم چرب : 425 گرم
 اسانس وانیل : نصف قاشق چای خوری
 میوه پشن فروت : 2 عدد
طرز تهیه :

1. برای پوست کندن انبه , گوشت آن را برش دهید و هسته آن را در بیاورید . میوه آن را پس از پوست کندن درشت خرد نموده و درون غذا ساز یا مخلوط کن بزنید تا صاف و نرم شود یا با چنگال آن را له نمایید .

2. کیوی را پوست گرفته , آن را به قطعات کوچک خرد نمایید و درون یک کاسه بریزید . موز را پوست کنده و خرد نمایید و به کاسه اضافه نمایید . میوه ها را با آب و پوست لیمو مخلوط نموده و خوب هم بزنید .

3. در یک کاسه غیر چرب و تمیز , سفیده تخم مرغ ها را هم بزنید تا سفت شود . سپس به آرامی کاستارد و اسانس وانیل را داخل آن ریخته , هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند .

4. میوه های خرد شده و پوره انبه با مخلوط کاستارد را یکی در میان در 4 لیوان بلند ریخته و روی آن را با یک لایه خامه بپوشانید و به مدت 20 دقیقه در یخچال بگذارید تا خنک شود .

5. پشن فروت را نصف نمایید , با یک قاشق دانه های خوراکی آن را درآورده و روی دسر میوه های استوایی بریزید . هر کدام از دسر ها را با پوست لیمو تزیین نموده و سرو نمایید .